Je ten, ktorý ovláda kameru.
Je neobyčajnou výhodou pre režiséra, mať chápavého kameramana. Amatérskí režiséri ale málokedy nájdu človeka, ktorý by dokázal natočiť všetko tak, ako si to predstavujú. Preto bývajú amaterskí režiséri často aj kameramanmi.
Tipy pre amatérskeho kameramana:
Snaž sa vždy rozprávať s režisérom vľúdne! V amatérskom filme platí - naštvaný kameraman - zbytočný kameraman. Pamätaj, že kameraman sa dá vymeniť. Režisér nie. Schopnosť dohodnúť sa s režisérom je pre teba prvoradá. Dopredu počítaj s tým, že režisér bude mať divné nálady a bude občas vybuchovať, alebo chcieť nezmysli. To je normálne, zachovaj pokoj! Trpezlivosť je kameramanova cnosť.
Zmier sa s tým, že si osvetlenie budeš musieť často zabezbečiť sám. Pokiaľ môžeš, vyhýbaj sa natáčaniu v tme. Tma sa dá celkom ľahko imitovať správnym clonením, alebo spracovaním v počítači. Jednočipová kamera i v šeru zrní a to znamená že treba SVIETIŤ a SVIETIŤ. Dokonca často aj cez deň!
Zožeň si niekoľko pomocných osvetľovačov a rozdaj im halogeny. V miestach bez el. energie dobre poslúžia plynové lampy pre horolezcov. Pri svietení je potrebné tiež myslieť! Keď máte v zábere otvorené okno, nemôže ísť proti nemu svetlo silnejšie než sto sĺnk z miesta, kde by mala byť stena... Keď nasvietite celú scénu rovnomerne, bude to vyzerať neprirodzene. To ostatné poznáte z Telenoviel...
Na jazdy sa dá použiť nákupný vozík, príp. podvozok z kočiara alebo stlačený skúter.
Nešetri na statíve! Je to dôležité vybavenie, ktoré potrebuješ pre množstvo dobrých záberov.
Zaobstarajte si knižku o fotografovaní a kompozicií. Čo platí pre dobrú fotografiu, platí aj pre dobrý záber. Zákon zlatého rezu je svätý. Uvedom si, že časť záberu nemusí byť na všetkých obrazovkách a pri všetkých projekciách vidieť. Žiadna podstatná postava, alebo predmet nesmú byť v zábere mimo tento imaginárny rámec, vytýčený týmito zákonmy.
Pri pohyboch s kamerou je dobré skúsiť si, ako sa bude kamera pohybovať. Nerobte príliš zložité pohyby.
Pokiaľ má vaša kamera funkciu nastavenia bielej, naučte sa s ňou pracovať. Kamera dokáže totiž urobiť i mnoho krásnych, farebných obrazov, ale nečakajte, že to za vás urobí automat.
Pozor na predmety a ľudí na scéne. Členovia štábu majú tendenciu zabúdať svoje veci, alebo aj seba nezmyselne na ploche.
Pozor na pravidla os. Platí, že pri natáčaní rozhovoru nesmie kamera v dvoch po sebe následujúcich záberoch prekročiť myslenú osu, danú postavami. U jedného páru to ide celkom ľahko, no problémy začnú s trojčlennou skupinou. U niektorých početnejších rozhovoroch by kameraman musel yť odborník na nonverbálnu komunikáciu. Toto pravidlo sa dá našťastie obísť pohyblivou kamerou, ktorá kolem hovoriacich postáv skutočne obchádza.
Ďalšie pravidlo osy varuje pred následným použivaním záberu z vetšej vzdialenosti (napr. polocelok) a z menšej vzdialenosti (napr. detail)a naopak, pokiaľ kamera nazmenila zároveň uhol. Skok vo vzdialenosti pôsobí dojmom úderu a preto sa niekedy naopak používa k filmovému znázorneniu šoku.
A nakoniec sa vyvarujte toho, aby po sebe nasledovali zábery príliš podobné (napr. polocelok a polocelok).
Celok a detail vyjadrujú emócie filmu. Natočte o niečo viac detailov, ako je v scenári. Niečo z nich sa vždy predsa-len hodí.
|